Lumion 10.3 – szybka wizualizacja architektury bez kompromisów
Webinarium odbyło się w dniu 2.04.2020 przy współpracy z firmą PROCAD .
Lumion 10.3 – szybka wizualizacja architektury bez kompromisów
Webinarium odbyło się w dniu 2.04.2020 przy współpracy z firmą PROCAD .
Scena wykonana w trakcie webinarium :
Lumion posiada bardzo rozbudowaną bibliotekę podzieloną na wiele kategorii. Każdy zaimportowany model staje się elementem tej biblioteki możliwym do wielokrotnego wykorzystania w przyszłości.
Biblioteka Lumiona zawiera ok. 5600 obiektów w wersji Pro i ok. 1/3 w wersji podstawowej. Część obiektów użytych podczas webinarium pochodzi z wbudowanej do Lumiona biblioteki obiektów, część jest importowanych z zewnątrz. Można to rozpoznać po kategorii, która jest aktywna. Modele niepochodzące z wbudowanej biblioteki dostępne są po kliknięciu ikonki z domkiem „Zaimportowane Modele”.
Lumion posiada wbudowaną bibliotekę ponad 5600 modeli w tym modele zieleni. Z każdą nową wersją producent poszerza katalog obiektów. Nie ma jednak możliwości powiększania wbudowanej biblioteki o konkretne gatunki roślin samodzielnie. Istnieje natomiast możliwość poszerzania biblioteki o własne, zaimportowane modele 3D, które będą znajdować się w osobnej kategorii niż elementy wbudowane.
Wszystkie modele z wbudowanej biblioteki mają skalę właściwą tym obiektom tak, aby po wstawieniu do sceny pasowały skalą do pozostałych elementów. Nie da się zapisać na stałe innej skali niż 1. Jeżeli podczas wstawiania modelu użyjemy skrótu „L” aby zmienić jego skalę przed umieszczeniem go w scenie, program zapamięta tę skalę i następny obiekt zostanie wstawiony w tej skali co poprzedni. Nie zapisuje to jednak skali obiektu z biblioteki.
Tak, można importować do Lumiona obiekty z zapisaną animacją. Np. z programu 3DsMax można wypalić animację do klatek podczas eksportu do formatu FBX, który przenosi taką animację. Dokładniej, przenoszone są informacje o transformacji obiektów, tj. zmiany położenia, obrotu i skali. Nie są przenoszone modyfikacje, co oznacza, że nie zostanie zaimportowana animacja np. obiektów typu skin. Przy tworzeniu animacji należy pamiętać o ilości klatek na sekundę z jaką później wyrenderujemy animację w Lumionie. Standardowo jest to 30 fps. Podczas importu do Lumiona pliku z zapisaną animacją należy zaznaczyć opcję „Importuj animację”. Obiekt wstawiony w scenie będzie poruszał się bez przerwy w pętli. Należy też zwrócić uwagę, że ujęcia w kolejnych klipach nie startują animacji obiektu od początku, ale kontynuują ją zgodnie z czasem trwania animacji zapisanej w tym obiekcie oraz czasem trwania poprzedzającego klipu/klipów. Do zniwelowania problemów z niewłaściwym startem animacji może służyć efekt dla Animacji „Dostosuj przesunięcie w czasie”.
Odnośnie Iluminacji świetlnych – Lumion pozwala animować kolory wszystkich rodzajów świateł. Służy do tego efekt dla Animacji „Animuj kolory świateł”.
Grupy modeli w Lumionie tworzymy poprzez zaznaczenie kolejno kilku modeli przy wciśniętym klawiszu Ctrl lub rysując okno z wciśniętym Ctrl, a następnie wciskając ikonkę grupowania, która jest dostępna na panelu w prawym górnym rogu ekranu. Stworzoną grupę można rozgrupować, można też edytować obiekty wewnątrz grupy bez rozgrupowywania.
W Lumionie nie ma możliwości tworzenia obiektów 3D poza ogólnym modelowaniem terenu, dlatego wszelkie elementy infrastruktury drogowej i inne należy wykonać w programie do projektowania/modelowania i zaimportować do Lumiona.
W sieci można znaleźć bardzo dużo stron z darmowymi i płatnymi modelami różnej jakości. Ponadto producenci coraz chętniej udostępniają modele 3D produktów ze swojej oferty. Są też strony agregujące w jednym miejscu modele różnych producentów. Bardzo popularne są strony: 3D warehouse, Turbosquid, CGTrader, Sketchfab, Evermotion i wiele innych, które oferują darmowe lub płatne modele. Każdorazowo należy zapoznać się z licencją, na której dany model znalazł się w sieci i do czego uprawnia nas ta licencja, w przypadku pobrania i użycia modelu 3D.
Proszę użyć wyszukiwarki i wpisać np. 3d models download.
Tak, można importować modele z 3dwarehouse.com do Lumiona, ponieważ są one w formacie SKP, który jest obsługiwany przez nasz program. Nie można jednak budować obiektów 3D w Lumionie.
Tak materiały można dowolnie edytować.
Model, który ma służyć do wielokrotnego używania powinien być umieszczony na początku układu współrzędnych w programie, z którego eksportujemy. Dobrze też, aby miał właściwą skalę i jednostki w centymetrach. Elementom, które docelowo mają mieć różne materiały/kolory, trzeba przed eksportem nadać już wstępnie jakieś materiały. Można także ustawić zaawansowane mapowanie tekstur.
Lumion importuje koordynaty mapowania. Do Lumiona można zaimportować pliki z rozszerzeniem .dwg, .dxf, .skp, .fbx, .obj, .dae, .max, .3ds.
Taką sytuację należy przewidzieć w programie, w którym projektujemy lub tworzymy nasz trójwymiarowy model i nadać odpowiednim płaszczyznom różne materiały, aby Lumion potrafił je rozróżniać. W Lumionie nie ma możliwości rozdzielenia obiektów/płaszczyzn zaimportowanych w jednym kroku.
Tak, możemy wczytać dowolną teksturę zamiast trawy, możemy również nadać teksturze trójwymiarową powierzchnię za pomocą mapy przemieszczeń (displacement) w przypadku terenu, który samodzielnie zaimportujemy, a w przypadku domyślnego terenu Lumiona można zaimportować własne tekstury koloru (diffuse) oraz wypukłości (normalmap).
Wtyczka nazywa się Lumion LiveSync for Revit, a dla starszych wersji Revita są:
Lumion Bridge for Revit + Lumion
Revit COLLADA exporter 2.12
Wtyczki można instalować tylko w pełnej wersji Revita (nie w wersji LT). Wtyczka LiveSync jest przeznaczona dla Revita w wersji od 2015 do 2021. Z wersji Revit LT modele można przenosić za pomocą formatów .dwg i .dxf.
Wtyczki LiveSync są darmowe i są dostępne do pobrania tutaj.
Tak, istnieje wtyczka do przenoszenia modeli również dla programu ArchiCAD i również nazywa się LiveSync. Na stronie lumion.pl/wsparcie jest przycisk, który przenosi do strony, z której można pobrać wtyczki dla programów Revit, AutoCAD, SketchUp, ArchiCAD, Rhino i Vectorworks, tutaj.
Tak, dzięki wtyczce LiveSync przenoszenie modeli z ArchiCADa do Lumiona odbywa się na takich samych zasadach jak z Revita.
Brakuje nam bardziej szczegółowej informacji, jaka jest treść błędu. Sposób instalacji wtyczki można znaleźć na stronie Lumion.pl/wsparcie > Pobierz, tutaj. Każdorazowo należy zwrócić uwagę na to, aby w systemie były najnowsze sterowniki do karty graficznej, najnowsza wersja Windowsa i aby sprzęt spełniał minimalne wymogi określone na stronie https://lumion.pl/wymagania/.
Lumion 10 otwiera pliki .SKP od wersji 2014 SketchUp’a. Programy możemy też synchronizować za pomocą wtyczki LiveSync i pracować w obu w czasie rzeczywistym. Dotyczy to programu SketchUp od wersji 2017. Współpraca Lumiona ze SketchUp’em jest równie dobra jak z Revitem.
Sceny stworzone w programie SketchUp możemy otwierać w Lumionie lub pracować na nich w czasie rzeczywistym za pomocą wtyczki LiveSync dedykowanej do SketchUp’a. Na naszym facebookowym fanpagu prezentujemy wizualizacje i animacje wielu pięknych wnętrz wykonanych przez użytkowników Lumiona.
Tak, Lumion udostępnia bezpłatnie licencje studenckie. Są one przeznaczone wyłącznie dla studentów i wykładowców kierunków związanych z architekturą/projektowaniem/budownictwem na uczelniach w Polsce. Wszystkie niezbędne informacje oraz formularz zamówienia są na stronie https://lumion.pl/studenci/. Wersja studencka jest udostępniana na okres 1 roku. Po tym czasie należy ponownie złożyć zamówienie załączając zdjęcia aktualnej legitymacji.
Wersja studencka odpowiada pełnej wersji Pro.
Tak, Lumion 10.3 jest już dostępny dla studentów. Gdy tylko pojawia się nowsza wersja Lumiona dla studentów, producent wysyła automatyczne maile z informacją o tym fakcie i z informacją, jak pobrać taką wersję.
Hyperlight doświetla scenę światłem odbitym znacząco zwiększając jej realizm.
Tak, Lumion jest wstecznie kompatybilny. Nie ma jednak możliwości otwierania plików zapisanych za pomocą licencji próbnych/studenckich/edukacyjnych/komercyjnych w innej licencji niż ta, z której pochodzą.
Na stronie https://lumion.pl/wsparcie/ jest przycisk, który prowadzi do strony ze skrótami.
Tak, po przejściu do Trybu Zdjęć, podczas ustalaniu kadru możemy zmienić długość przekątnej obiektywu kamery.
W Trybie Zdjęcia/Filmu/Panoramy możemy dodawać dowolne efekty lub skorzystać z gotowych zestawów efektów zawartych w STYLACH. Każde zdjęcie, klip czy panorama mają swój własny zestaw efektów. Można je kopiować z jednego zdjęcia do drugiego lub ze zdjęcia do klipu albo panoramy. Zestaw efektów można też zapisać do pliku i wczytać w innym projekcie. Aby skopiować/wczytać lub zapisać/załadować zestaw efektów, klikamy 3 poziome kreseczki na szarym pasku ponad efektami i Stylami.
Ustawienia stylu użyte w trakcie webinarium można zobaczyć pod koniec nagrania.
Modele 3D opraw oświetleniowych nie mają w sobie obiektu światło. Trzeba osobno dołączyć taki obiekt z biblioteki, wybierając pomiędzy światłami typu spot, omni, fill oraz światłami liniowymi i powierzchniowymi (te dwa ostatnie w wersji Pro).
Umieszczanie świateł w scenie jest bardzo proste, ale trudno to odnieść do indywidualnych potrzeb i przyzwyczajeń.
Podświetlenie wody w basenie pochodzi od światła powierzchniowego w rozmiarze zbliżonym do basenu, o dość dużej intensywności w kolorze błękitnym i odwróconego kierunkiem świecenia ku górze.
Nie można ustawiać własnych rozmiarów renderingu. Do wyboru są określone rozmiary w proporcjach 16:9 od HD do 8K w przypadku zdjęcia i od 640×360 do 4K w przypadku filmu.
Tak, w Lumionie mamy możliwość ustawienia jakości wyświetlania w edytorze, aby odciążyć komputer.
1 Gwiazdka (F1): Wyłączone cienie i niektóre efekty filmowe.
2 Gwiazdki (F2): Wyłączone miękkie cienie.
3 Gwiazdki (F3): Wyłączone cienie terenu.
4 Gwiazdki (F4): Najwyższa jakość.
Klawisz F9 przełącza między dwoma sposobami wyświetlania zieleni – dokładnym i uproszczonym. W ustawieniach można też zmienić rozdzielczość obrazu w edytorze na niższą. Pogarsza to jakość obrazu (powiększone piksele), ale znacząco poprawia szybkość wyświetlania w czasie rzeczywistym. Zmiana jakości lub rozdzielczości obrazu edytora nie wpływa na jakość finalnych renderingów/filmów/panoram.
Domyślnie odbicia są realizowane przez nakładanie na obiekty odbijające tekstury generowanej przez program Lumion w czasie rzeczywistym przez wirtualną kamerę umieszczoną w punkcie 0,0. Aby zmienić położenie tej wirtualnej kamery, należy umieścić w scenie obiekt użytkowy o nazwie Reflection Control, znajdujący się w Bibliotece Lumiona. Umieszczenie tego obiektu w odpowiednim punkcie sceny widocznej w danym kadrze sprawi, że tekstura nakładana na nasze obiekty odbijające będzie pokazywała otoczenie właściwe dla danego ujęcia.
Z każdą nową wersją Lumion dokłada nowe funkcjonalności. Podczas webinarium były prezentowane również te z najnowszej wersji 10.3 np. materiały z mapą przemieszczeń, podgląd w wysokiej jakości podczas ustawiania ujęcia. Jednak większość omawianych na nagraniu funkcjonalności pochodzi ze starszych wersji Lumiona.
Tak, upgrade do wersji Pro kosztuje tyle, ile wersja podstawowa.
Nie ma w Lumionie funkcji ujęć ortogonalnych. Można poradzić sobie z tym odsuwając kamerę daleko od obiektu i zwiększając przekątną obiektywu (zoomując).
Lumion oferuje dwa rodzaje trawy 3D. Trawę terenową, którą można włączyć podczas edycji terenu oraz materiał z edytowalną trawą 3D. Ta druga opcja dostępna jest tylko w wersji Pro.
Lumion ma tylko jeden poziom cofania za pomocą strzałki u dołu ekranu. Podczas edycji materiału możliwe jest wyjście bez zapisywania zmian w materiałach, co oznacza cofnięcie większej liczby akcji wykonanych wewnątrz edytora materiałów.
Lumion umożliwia udostępnienie wyrenderowanych panoram 360 w formie wirtualnego spaceru online poprzez chmurę MyLumion.com. Wystarczy w opcjach renderingu wybrać zakładkę MyLumion oraz podać mail/maile, na który przyjdzie automatyczna wiadomość z linkiem do strony MyLumion.com z wyrenderowanym projektem. Można też udostępnić plik z projektem .LS10, który pozwoli na interaktywny wirtualny spacer w 3D. Niezbędne jest wówczas przesłanie klientowi linku do pobrania programu Lumion Viewer. Jednak zarówno plik projektu jak i Lumion Viewer razem mogą mieć bardzo duży rozmiar. Ponadto wymagają odpowiednio dobrego sprzętu do odtwarzania sceny 3D. Klienci nie zawsze dysponują dobrym sprzętem. Dlatego najodpowiedniejsza będzie pierwsza opcja – renderowanie Panoram do chmury MyLumion.com
Lumion oferuje dwa rodzaje trawy 3D. Trawę terenową, którą można włączyć podczas edycji terenu oraz materiał z edytowalną trawą 3D. Ta druga opcja dostępna jest tylko w wersji Pro.
W trybie Budowania sceny (czyli w Edytorze), w zakładce Obiekty znajduje się ikonka z kluczem. Pozwala ona umieszczać w scenie różne obiekty użytkowe, m.in. wymiary.
Aby stworzyć zestaw materiałów należy w zakładce Materiały w górnym prawy rogu wybrać opcję „zapisz zestaw materiałów”, aby wczytać inny wcześniej zapisany zestaw należy wybrać opcję „załaduj zestaw materiałów”.
Aorus GTX 1080Ti 11GB.
Nie mamy żadnych informacji, aby producent planował takie rozwiązanie.
Koszt Lumiona uzależniony jest od aktualnego kursu Euro, wersja podstawowa programu kosztuje 1499 Euro netto, a wersja Pro 2999 Euro netto. Zakup programu możliwy jest na stronie https://lumion.pl/zamow/ lub przez formularz do kontaktu z nami.