#
Wstecz

Jak tworzyć realistyczne, niestandardowe materiały

by | July 10, 2024 | Blog

Poznaj sposób renderowania w Lumionie opartego na fizyce (PBR)

Jak tworzyć realistyczne, niestandardowe materiały

Potęga PBR

Praca z materiałami PBR w Lumion daje pełną swobodę twórczą nad sposobem wykańczania powierzchni. Możesz wybierać spośród tysięcy wysokiej jakości materiałów dostępnych w bibliotece, importować własne lub personalizować każdy aspekt wybranych tekstur.

Wiernie odwzorowując rzeczywiste interakcje świetlne, materiały PBR tworzą najbardziej autentyczne rendery, jakie można sobie wyobrazić. A dzięki płynnej integracji biblioteki materiałów i edytora w Lumion, możesz skupić się na samym tworzeniu – oszczędzając przy tym cenny czas.

Pobierz Lumion i podążaj za nami

Wypróbuj te wskazówki, korzystając z bezpłatnej wersji próbnej Lumion Pro.

Błyskawiczne tworzenie niemal namacalnych tekstur

Dzięki wbudowanemu edytorowi materiałów Lumion możesz stworzyć idealną teksturę, dostosowując jej właściwości. Przyjrzyjmy się bliżej i pokażmy 6 prostych kroków pracy z materiałami w Lumion.

1. Załaduj niestandardową teksturę

Zacznij od kliknięcia zakładki Materiały i wybrania powierzchni, do której chcesz dodać teksturę.

Kliknij dwukrotnie ikonę materiału Standardowego w zakładce Nowy, aby otworzyć jego ustawienia.

Kliknij przycisk Załaduj mapę po prawej stronie ustawień Tekstury i otwórz wybrany plik.

Potrzebujesz pomocy w znalezieniu idealnej tekstury? Tutaj znajdziesz kolekcję zasobów.

2. Ustaw skalę

Suwak Skali mapy jest ustawiony na metry. Ustawienie wartości na 1 oznacza, że rozmiar tekstury będzie odpowiadał 1 metrowi w świecie rzeczywistym.

Wartości te są globalne, co znacznie ułatwia ustawienie tekstur w odpowiednim rozmiarze, bez konieczności zgadywania.

3. Dodaj wypukłości

Suwak Wypukłości kontroluje nierówności i wgniecenia na powierzchni materiału. Aby zdefiniować poziom reliefu tekstury, wystarczy załadować mapę normalnych i dostosować suwak.

Dzięki wypukłościom światło może reagować na unikalne cechy każdej powierzchni w naturalny sposób, tworząc głębię i realizm.

4. Dostosuj zmatowienie i odbicia

Zmatowienie i współczynnik odbicia to dwie najważniejsze zmiany, jakie możemy wprowadzić w naszych materiałach. Dostosowanie tych dwóch właściwości bez wysiłku dodaje powierzchni bardzo potrzebnego charakteru i usuwa czystą doskonałość CGI (grafiki komputerowej). Weźmy na przykład drewniane meble – przez lata gromadzą one zarysowania i zadrapania, które stają się ich integralną częścią. Te niuanse pomagają zapewnić, że twoje rendery są tak autentyczne i wiarygodne, jak to tylko możliwe.

Za pomocą suwaka Zmatowienia można łatwo kontrolować chropowatość lub gładkość tekstury. Wszystko, co musisz zrobić, to załadować mapę Zmatowienia, a następnie ustawić suwak w żądanym punkcie. Jeśli masz mapę Połysku, to też działa – po prostu odwróć ją, klikając trzy kropki obok ikony ładowania.

Suwak Odbicia kontroluje, gdzie odbicia materiału są silniejsze. Użyj mapy Odbić i suwaka, aby uzyskać pożądany wygląd.

5. Uwzględnienie zużycia

W dolnej części panelu edytora materiałów znajduje się opcja Zużycie. Suwak siły Zużycia dodaje do materiałów efekty starzenia i wietrzenia, zabrudzenia, zużytych krawędzi, mchu i rdzy. Elementy te pomagają budować połączenie między zaimportowanym modelem 3D a cyfrowym światem zbudowanym w Lumionie. Nawet najbardziej subtelne efekty zużycia mogą mieć zauważalny wpływ na realizm renderingu.

Zacznij od wybrania typu zużycia, który pasuje do wybranego materiału, a następnie odpowiednio dostosuj suwak.

Typy pokazane w Lumionie są tylko wskazówkami, aby uzyskać najdokładniejsze zużycie dla każdej powierzchni; w rzeczywistości można ich używać w dowolny sposób. Plastikowy typ wietrzenia sprawdza się na ścianach i podłogach, dając efekt zniszczenia przez słońce. Metaliczne rodzaje wietrzenia pasują do środowisk pustynnych lub brudnych, z rdzą imitującą kurz lub brud. Kamienne efekty zużycia skutecznie naśladują porowate uszkodzenia betonu.

6. Wygładzanie krawędzi

W świecie 3D idealne krawędzie są standardem. Ale w prawdziwym świecie czegoś takiego nie ma .

Przyjrzyj się dowolnemu obiektowi i sprawdź jego krawędzie. Zauważysz, że do pewnego stopnia są one zakrzywione. Nawet krawędź najostrzejszego ostrza będzie w pewnym stopniu zaokrąglona.

Ponieważ większość programów do modelowania 3D nie tworzy automatycznie zaokrąglonych krawędzi, ważne jest, aby zastosować pewne zmiękczenie powierzchni w Lumionie.

Klikając zakładkę Ustawienia po prawej stronie opcji Zużycie, zobaczysz opcję wygładzania krawędzi materiału. Wystarczy dostosować suwak, aby ją wypróbować – do ogólnego użytku zalecana jest niska wartość. W przypadku drewna lub kamienia można zastosować większy promień.

Realistyczne, półprzezroczyste materiały

Realistyczne, półprzezroczyste tkaniny i materiały zapewniają natychmiastową głębię i złożoność renderowania. Dzięki dokładnej symulacji interakcji światła z nimi, sceny stają się jeszcze bardziej wciągające i zachęcające.

Edytor materiałów Lumion pozwala dostosować ilość światła przechodzącego przez wybrany materiał za pomocą suwaków Nieprzezroczystość i Rozpraszanie podpowierzchniowe.

Zwiększając rozpraszanie podpowierzchniowe i zmniejszając nieprzezroczystość, można uzyskać hipnotyzujące efekty, takie jak światło przelewające się przez półprzezroczyste zasłony.

Szkło, które odzwierciedla rzeczywistość

Szkło to kolejny materiał, który, jeśli jest odpowiednio wykonany, sprawia, że render naprawdę olśniewa. Istnieje wiele sposobów, aby uczynić szkło tak realistycznym, jak to tylko możliwe w edytorze materiałów, w tym zniekształcenia, absorpcja i ustawienia kolorów, które również tworzą kolorowe cienie!

Przełącznik Szkło z pełnym ray tracingiem jest szczególnie przydatny w przypadku bardziej złożonych szklanych obiektów. Po jego aktywacji szklane przedmioty wyglądają na tyle realistycznie, że wydaje się,  jakby można było ich dotknąć, z naturalnie wyglądającymi cieniami i odbiciami we wszystkich właściwych miejscach.

Stworzyłeś materiał, którym warto się podzielić?

Pokaż nam swoje dzieła, udostępniając je na naszym dedykowanym forum społeczności! Możesz też przyciągnąć naszą uwagę, oznaczając nas w mediach społecznościowych – użyj hashtagu #madewithlumion i #lumionpolska

Jeśli nie masz jeszcze Lumiona, pamiętaj, że możesz pobrać bezpłatną 14-dniową wersję próbną i przetestować ten przewodnik i nie tylko.

Zobacz więcej